A hangszerek fejlődése a digitális technológiák révén rendkívüli fejlődésnek indult. Az ötvenes években az elektromos gitár kezdte meg térhódítását, mely tulajdonképpen csak azért elektromos, mert a benne lévő mikrofon elektromos jelként vitte tovább a hangot az erősítőbe. Az analóg orgonák kora bármilyen hihetetlen, de 1935-től datálhatóak. Ekkor jelentek meg az első elektromos orgonák. Hangjukat talán a Frakk, vagy a Mek-Elek rajzfilmsorozatokból ismerhetjük legjobban. A nyolcvanas évekre megjelentek a különböző analóg szintetizátorok, melyek hangjait bármikor felfedezhetjük Jean-Michel Jarre zenéiben is. Az analóg technológia mellett viszont a 90-es évekre megjelentek az első Samplerek, melyek már a számítástechnika révén, digitális technológia segítségével állították elő a hangot. Manapság már nincs szükség sampler-ek használatára sem, a zenét teljes mértékben el lehet készíteni számítógép segítségével. Legyen szó élethű vonós témáról, vagy akusztikus gitárról, már semmi nem lehetetlen.

Léggitár Pár éves elképzelés az úgynevezett léggitár, ahol a pár speciálisan kialakított kesztyű és egy kamera segítségével akár gitár nélkül is gitározhatunk a levegőben. A számítógép kiértékeli a mozdulataink, és ezek alapján adja ki a hangzást.

Kicsit frissebb elgondolás a virtuális zongora, ahol két kamera által kiértékelhetőek ujjaink mozdulatai és a számítógép ez alapján dönti el, mit kell megszólaltatni. Ennek segítségével akár egy üres asztalon is játszhatunk, bár jobb hatást akkor lehet elérni, ha az asztalra ki van terítve egy vékony lap, mely ujjaink leütési erejét méri.

A hangszerek jövője mindenképpen a virtualizáció lesz, és bár a technika gyerekcipőben jár, nem kétséges, hogy 5-6 éven belül megjelennek az olyan technikák melyek már tökéletes, kompromisszum nélküli élvezetet nyújtanak.

A technikai fejlődés egy másik vonala a stúdiósokat hivatott megcélozni. Ha valaki virtuóz hegedű, vagy gitárjátékot szeretne a zeneműbe tenni, de úgy érzi, hogy a szoftveres hangszínek nem elég jók, csak vennie kell egy erre a célra kifejlesztett mechanikai készüléket, melybe beilleszthetjük kedvenc hangszerünk. A készüléket összekötve a számítógéppel, midi jelek segítségével arra utasíthatjuk, hogy játsza le a hangszeren a kért dallamot. Ezzel a technikával idő és pénz spórolható meg egy felvételkor, hisz nem kell kifizetni a zenészt, és a felvett sáv is pontos lesz, kevesebb utómunka van vele. Ugyanakkor aki csak zongorázni tud, így az is meg tud szólaltatni egy gitárt, vagy hegedűt a zenei droid segítségével.

Írányított hangMagánhasználatra nem túlzottan ismert, de egy ideje már létezik az irányított hang elvén működő hangszóró. Köztudott, hogy a hang hullám, és minden irányba terjed. Woody Norris közel 2 évtizednyi kutatás és 40 millió dollár felhasználásával, létre tudta hozni az irányított hangú hangszórót, a HSS-t. Ez azt jelenti, hogy a hangszóróból kiérkező hang kizárólag egyenesen halad tovább, így csak az hallja aki szemben áll vele. Hogy ez mire jó? Ha a párod aludni szeretne, de te bömböltetnéd még a zenét, nyugodtan megteheted, mert nem fogja hallani, hacsak nem a hangszóró előtt alszik. A forgalmas kávézóban senkit sem fog zavarni, ha hangosan hallgatod a rádiót, mert csak te hallhatod. A stúdióban pedig nem kell attól tartanod, hogy énekfelvétel közben behallatszik a mikrofonba a zene. A technika már alkalmazás alatt áll de még nem terjedt el igazán. A haditengerészet is alkalmazza, igaz, jóval erősebb kiadásban. Az erős irányított hang segítségével ugyanis meghátrálásra lehet késztetni az ellenfelet.  Némi visszaverődés persze akad egyéb tárgyakról, de ez rendkívül minimális.

Aki szeretne ilyen hangszórót, mélyen a zsebébe kell nyúlnia, de egy egyszerűbb típust, 200 ezer alatt meg tud vásárolni.

Lásd: http://www.dnn.hu/specialis-hangszoro/-spotdap-450